Meny

tirsdag 11. januar 2011

Bussing Og Nye Sko

Idag har jeg busset til Sandnes. Om jeg ikke er så kjent i Stavanger ennå er jeg i hvertfall IKKE kjent i Sandnes. Har vært der to ganger etter at jeg flyttet hit. En gang med barnehagen, og en gang på kino. Begge gangene med trygg guide'ing både frem og hjem. Idag skulle på en samtale med et rekrutteringsbyrå som lå utenfor Sandnes sentrum.

Og her i Stavanger har vi ikke hørt om sånne fancy skjermer som det står hva busstoppene heter.. og vi har heller ikke hørt om å rope om navnene på stasjonen.. det kjente "neste stopp er" er mangelvare her i Stavanger. Så jeg var ganske så nervøs da jeg i tillegg skulle bytte buss et sted jeg ikke har vært før.

Det hjelper heller ikke når bussjåføren ligner på Bob Marley og ikke snakker norsk.. Hadde sjekket bussruta og funnet ut at jeg skulle av 5 stopp etter et sted jeg visste hvor var. Så jeg stirret som en gal ut av ruta for å telle busstopp. Da jeg trodde vi var fremme prøvde jeg å spørre Bob om vi var på "Strømsbrua".. "Excuse me, what is that?" - "English please". (Joa tenkte jeg) "It is the name of a bus stop (på DIN rute!!!!) "Hmmm - knakte det fra Bobs hjerne" Nei, det hadde han aldri hørt om. Så prøvde jeg å forklare at det var et sted man kunne bytte til andre busser.. Så etter å ha begynte å kjøre vekk fra stoppet jeg trodde jeg skulle av på bråstopper han å sier "You can try here".. Great! heldigvis var det riktig stopp!!

Så var det neste buss.. en koselig voksen dame.. som ikke hadde hørt om stoppet jeg nå skulle av på.. Flotters! Om jeg ikke har angst for å reise til ukjente steder fra før så får jeg det i hvertfall av å ta buss i Stavanger!! Men heldigvis var denne damen serviceminded å ringe sin datter som var taxisjåfør. Så hun slapp meg ikke bare av på riktig stopp, men kjørte tom litt videre fra stoppet og pekte ut veien for meg. Og jeg fant frem! På første førsøk! Surrevirre meg har lett for å gå helt feil retning.. men fant det!! For en lettelse!

Men etter å ha gått rundt hele bygget som firmaet jeg skulle til skulle ligge i.. Så fant jeg ikke noe skilt.. Og i tillegg var det skikkelig ordenlig koselig Stavanger vær med sludd og vind.. Humøret sank noen nivåer.. Men fikk kvinnet meg opp å ring damen jeg skulle prate med. De hadde ikke fått hengt opp skiltet sitt ute ennå.. for det skulle klistres opp, og det gikk jo ikke når det var kaldt eller fuktig. (Lykke til med å henge opp det skiltet i vintermånedene ja).

Vel fremme hos damen måtte jeg rett og slett ta av meg skoene.. var klissvåt på bena! Og jeg hadde tom tatt på "usmarte" sko for anledningen for å prøve å se respektabel ut. Men endte altså på intervju i sokkelesten.. i klissvåte sokker.. Det var første inntrykket sitt tenker jeg. Men tror nok det gikk greit. Fikk skryt for å ha funnet frem helt fra Hundvåg. Hun var faktisk imponert sa hun ;o)

Etter samtalen kom jeg med omsider til sentrum med vælarundt-bussen. Der møtte jeg ei venninne jeg har fått meg her. Det første vi gjorde var å kjøpe et par sokker til meg, og så hadde jeg en goood grunn til å kjøpe nye sko på salg! Så kjøpte meg et par gode varme (men likevel fine) sko! Kjøpte tom impregneringsspray (skrives det sånn...? Sikkert ikke men orker ikke google nå.. ;) Så nå skal jeg holde meg god og varm og tørr på bena. De er tom IKKE sorte! Imponert?


Etter å ha fått igjen varmen på bena gikk vi å tittet litt på salget, og spiste nydelig pasta på en italiensk resturant. Kanskje jeg gidder å ta bilde av en jakke jeg kjøpte meg senere. En høstjakke! Supertøff, og nedsatt til 100lappen!

Nå er det forresten ikke lenge til min kjæreste besteste kommer hjem. Han kommer hjem imorgen kveld. Torsdag har jeg invitert med han, moren og faren ut for å spise. Føler jeg skylder foreldrene såpass etter at de har foret meg med middag i 4 mnd nå.. ;) Så det skal bli koselig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar